2 december 2011

Lucka nummer Ett

jag tänkte såhär... kan man göra en julkalender med bara fyra luckor? en bloggkalender med fyra tankar om En Hållbar Jul - som en liten vägledning både för dej som läser och för mej själv? jag är nämligen förfärligt trött på bruset jag omges av såhär i juletid. alla skenande förväntningar (egna och andras), all musik, alla prylar, alla jippon och fester. och mest trött är jag på stressen som så lätt slår mej följe. och jag anar att jag är långt ifrån ensam om den saken.

i de glassiga magasinen (och bloggarna) finns det nästan bara välstädade, trendigt pyntade hem. med harmoniska och mysande människor i juliga, fina kläder. där finns pyssliga kvinnor som för hand gör allt från bakverk till sill till klappar till inredningsdetaljer själv. som kan precis ALLT själv (som treåringen min) och som har hem som verkar sprängfyllda av glansbildsglitter. och jag undrar ibland stilla: hur såg det ut där innan fotografen kom? var det århundradets kris i parförhållandet när allt skulle stylas så fint? fick barnen med rosiga kinder verkligen vara med och baka saffransbrödet? och i vilket lantligt vitt skåp förvarar de sin trötthet och otillräcklighet?

ibland har jag en känsla av att vi kvinnor sätter upp ribbor i det onåbara för oss. att vi vill så mycket att vi riskerar mista hela stycket. att vi tappar bort oss bland bilderna av Den Perfekta Julen. Lucka nummer Ett får därför bli en övning i att stanna upp och tänka efter: advent betyder ju förväntan, så vilken är min egentliga, innersta förväntan på denna jul? vad är det jag vill med julfirandet detta år? på vad vill jag lägga mina krafter de närmste 22 dygnen?

först när jag hittat ett svar på frågan om den inre hållbarheten ska jag återkomma till  den yttre hållbarheten i julfirandet: till pyntet, klapparna och maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar