16 december 2011

Lucka nummer Tre

som ni säkert märkt är detta en Slow-kalender... veckans uppdateringstakt speglar dessutom också den julefrid som äntligen håller på att sänka sej över mej.

just nu är vårt småfolk på ett dygns all inclusive hos farmor & farfar (ett glädjande utbyte för alla inblandade parter!) och jag hade ursprungligen tänkt "passa på" att julstäda. tog dock mitt förnuft till fånga och insåg att en eftermiddag som denna bör vikas för mer uppbyggliga aktiviteter såsom vila, fikastund och lite paketpyssel i lugn och ro. det är nästan så att jag blev glatt förvånad och lite stolt över mej själv. att jag verkligen valde så - jag som fortfarande kämpar med att INTE använda varje ledig stund till något synbarligen nyttigt.

i dagens blogginlägg hade jag egentligen tänkt skriva om hur julens mat kan göras mer ekoreko. ni vet, ekologiska grisar som fått böka i halmströ och ha lite fler kvadratmeter att gå på, mera grönt och frukt på bordet, choklad som inga barnahänder farit illa av att ta fram, egen glögg utan onödiga tillsatser... men så bara kände jag att det behövdes lite mer guldkant än pekpinnar en sån här regnruskig dag. Lucka nummer Tre består därför av receptet på de allra godaste småbröd jag kan tänka mej att ha på julens kaffebord:



Gunnels mandelskorpor (25 st)

100 g smör
1.25 dl socker
2 ägg
0.75 dl grovhackad mandel
4.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
krydda enligt eget önskemål: 1 krm äkta vanilj eller 1 påse saffran eller 1 msk pepparkakskryddor...

rör ihop smör och socker. rör ner ett ägg i sänder. blanda ner mandeln. blanda vetemjöl, bakpulver och önskad krydda - rör ner. rulla till 3 längder på mjölat bakbord. grädda i 200 grader i ugnens mitt, 10-15 minuter. skär direkt i centimeterbreda skorpor. torka sedan på eftervärme i ugnen ett par timmar.

PS. i vår närbutik fanns dessutom samtliga ingredienser (utom kryddorna) i ekologisk tappning. ekobonus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar