21 december 2011

Lucka nummer Fyra

bakom denna lucka döljer sig en av årets för min del i särklass mest positiva upptäckter, nämligen svenska Good News Magazine som veterligen ännu inte säljs på vår sida viken, men prenumerera kan man ju alltid! GNM står för något jag verkligen önskar ska få bli en del av allas vår vardag, nämligen hoppet om att världen faktiskt kan bli en bättre plats.

för mej känns det viktigt att inte blunda för svårigheter och problem - att vilja och våga se läget är ofta en bra utgångspunkt för förändring. och när det gäller både miljöfrågor och rättvisefrågor är faktum att läget inte är sådär überstrålande, det vet vi alla. att inte gilla läget är ofta en motivationshöjande faktor som kan leda till konkret handling. för egen del tror jag dock på att försöka jobba för snarare än mot något - även om det finns tider då det senare också är nödvändigt. för när var och en av oss börjar tänka på vilka små steg vi kan ta i en mera hållbar riktning tror jag att det börjar hända saker. ingen behöver åka långt bort för att "rädda världen" - att gräva där man står är en strålande början!

GNM visar på att det finns gott om människor som känner, tänker och handlar på ett annat sätt. och den gör det på ett tilltalande sätt. den bygger dessutom på en helhetssyn där människa, miljö och liv överhuvudtaget hänger ihop. den ger mej både glädje och framtidstro.

till syvende och sist är det nog vad jag önskar också dej inför denna julhelg: att Jakobstadssymbolerna Tro, Hopp och Kärlek får gro och bära dej vidare in i det nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar