18 april 2013

Veckans ekovink

jag är egentligen principiellt emot reklam och har lite svårt för den när den dyker upp i bloggvärlden. nu kan jag ändå inte låta bli att dela med mej några tips på ekologiska alternativ inom skönhetsfältet.

under ett antal år har jag grunnat på detta med kemikaliernas inverkan på vår kropp. det finns ju gott om skrämmande information (se bland annat Marthaförbundets brochyr Kvinnor och kemikalier, bloggen Morotsliv, filmen Underkastelsen) och häromveckan kunde man se detta inslag på de svenska TV-nyheterna:




det är lätt att få panik över allt ens hud och hår har "ätit" i form av cremer, make up, lotioner, sprayer och shampoon sedan tonårstiden. så vad göra?

första steget är naturligtvis att rensa ur badrumsskåpet och skippa vissa produkter helt. kroppen och händerna smörjer jag numera oftast med ekologisk kallpressad kokosolja. prisvärt, enkelt och nyttigt. jag har nästan helt skippat hårskum och hårspray, men deodoranten har varit ett utdraget kapitel. en period under mitt liv som hemmamamma körde jag ingen deodorant alls, men det funkar väl lite sådär om man är ute i arbetslivet... jag har pröva allt från ekomärken till mineralsten till Rosenserien med varierande resultat. just nu planerar jag testa Ilas kokosdeodorant.

största utmaningen har för min del definitivt varit ansiktsvården. först gick jag över till Dr Hauschkas serie, därefter till AM Naturprodukter och nu har jag hittat Maria Åkerberg. för tillfället finns det en blandning av dessa serier i mitt badrumsskåp. dock så att antalet flaskor och burkar är i minskande.

min glädje är ändå extra stor över Maria Åkerberg, som är ett svenskt märke för hudvård, hårvård och make up. produkterna är nämligen ekologiska. råvarorna är av hög kvalitet: utgår från eteriska oljor och växtextrakt (inga mineraloljor, således). recepten bygger på aromaterapi och fytoterapi d.v.s. gedigen kunskap om örters och medicinalväxters läkande effekt. djurförsök använder man inte. och dessutom har företaget en genomtänkt och omfattande miljöpolicy. deras shampoo och balsam har jag använt en tid redan med gott resultat. likaså en skön jojobaolja för ansiktet. men nu, efter bara några dagars användning av rengöring, ansiktsvatten och ansiktskräm för känslig hy, har min hopplöst torra hud fått en helt annorlunda känsla: den varken fjällar eller stramar längre och blemmorna är nästan bortblåsta. jag kan faktiskt inte tolka det som annat än att produkterna funkar som dom ska!

veckans ekovink lyder således: kika in i ditt badrumsskåp och ta dej en funderare: vad vill du att din hud ska äta i fortsättningen? rensa ut skräpet och sök alternativ. de finns. helt säkert. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar