14 juni 2013

Kryddgården är här!

så kom jag äntligen till skott. mycket tack vare en driftig far och en barnpassande sambo. häromdagen tog vi tag i grepen och spaden: grävde kvickroten ur örtrabatten, stensatte kanten med gammal sprängsten och tegelstenar vi haft liggande, bytte gammal jord mot ny.

efter en tur till plantskolan och diverse omorganiseringar i den egna trädgården kan jag nu stoltsera med följande örtskatter: salvia, citronverbena, mejram, timjan och citrontimjan, citronmeliss, pepparmynta och grönmynta, samt fransk dragon och gräslök. basilikan är på gång i sin kruka. pepparroten och libbstickan ska avhämtas hos bekanta i dagarna. och oreganon växer över all bräddar på sin gamla plats. (igår hörde jag dessutom att förvildad oregano är en av de nyttigaste växter man kan hitta, så jag gläder mej åt både växtkraften utomhus och mitt nyskördade knippe som hänger på tork i köksfönstret.)

färdigställandet av kryddgården får ännu vänta. fänkål och kummin har jag inte lyckats hitta i affärerna än, koriandern och ruccolan verkar ha försvunnit under vintern och ska nu dras upp från frö. vackra stenar ska placeras på strategiska ställen och lämpliga vattentunnor ska införskaffas. men allt det får bli semesterprojekt. grovjobbet är gjort och örterna får börja växa. vackert så!

den regniga morgonen till ära brygger jag mej en kopp te på oregano, slår mej ner och bara njuter en stund. växterna får sitt och jag får mitt. "rik den som nöjd är" - så sant som det är sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar