19 juni 2013

Vilda Växter

Som jag tidigare berättat här på bloggen var det kurs om Vilda Växter som gällde i helgen.

I halvmulet väder åkte vi ut mot Svedjehamn, kloka gubben och jag. Inledde med att ta oss upp i Saltkaret - utkikstornet varifrån man får en fascinerande utsikt över Kvarken. Och De Geer-moränerna, dessa strimmor av sten som löper i vatten och på land och ser ut som om en urtida jätte krattat sin grusgång. Förunderliga äro verkligen spåren av inlandsisen! Efter en fin (men myggig) tur längs vandringsleden runt Bodvattnet fick vi haka på slutklämmen av en örtvandring längs strandängarna. Redan då kom de första användbara insikterna om tekurer på enris och björklöv och om älggräs som krydda i småbröd. Och det var bara början...

Själva kursen som hölls på ett gårdsmuseum inne i byn var sedan otroligt inspirerande och lärorik! Med en imponerande kombination av sakkunskap och humor förmedlade Alexandra kunskaper om allt från "aktiva ämnen" till "plocka, torka och förvara" och "beredningsmetoder". Dessutom fick vi kursdeltagare själva prova på att göra både örtolja och tinktur (spritutdrag). Mina kalla fötter och händer ska jag i höst smörja med tallbarsolja och om/när stressen gör sig påmind kan jag ta fram min tinktur på vänderot.

En örtkunskap jag kommer att tillämpa direkt är att brygga te på groblad, som ska ha en slemlösande effekt. Kanske får jag äntligen bukt med min återkommande hosta som jag dragits med av och till under våren och försommaren. Grundreceptet på en kopp örtte är:

2 tsk torkad mortlad ört (dubbel mängd färsk ört)
2,5 dl kokande vatten

Blanda örten i kokande vatten. Låt dra i 10 minuter. Sila av och drick!

Största behållningen av Vilda Växter är nog kunskapen om vilka aktiva ämnen i växterna som har vilka effekter. Samtidigt gav kursen mej också en större respekt för hur verkningsfulla örter faktiskt kan vara. De ska hanteras med både kunskap och klokskap och doseras i rätt mängder, precis som vilka medicinska preparat som helst. Jag förundras verkligen över naturens rikedom - än en gång. Nu har jag en liten lista över växter jag vill lära mej använda i sommar, vissa som hälsobefrämjare i vardagen, andra som husapotek för diverse småkrämpor. Mer holistisk hälsa kan det ju knappast bli: plockandet i naturen, pysslandet under beredningen och sen vetskapen om att det är hållbart och kemikaliefritt hela vägen.

Ni lär alltså få läsa mera om mina örtäventyr framöver, var så säkra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar