14 juni 2013

Våga Välja Vilda Växter

inkommande söndag, på vilda blommornas dag, ordnas på Björkö både örtvandringar och kurs i hur man använder vilda växter. kunskapen förmedlas av västerbottniska örtterapeuten Alexandra de Paoli (se länken till hennes blogg Isdimma nere till höger). och Björkö ligger dessutom mitt i världsnaturarvet, mitt i Kvarken, mitt i allt och ingenting - den är en del av den kustregion jag föddes och växte upp i och älskar. gissa om jag är exalterad!

nu ser jag fram emot att få lära mej mera om vilka vilda växter jag kan använda till vad, när jag ska skörda, hur jag bäst tar dem tillvara, hur jag gör egna tinkturer, dekokter och pulver som kan användas både i vardagsmat och i husapotek.

en bättre inledning på semestern kunde jag knappast ha önskat mej. jag återkommer med intryck och lärdomar nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar