12 augusti 2014

Gurka på burk

Svärmor hade tio extra frilandsgurkor - och nu har vi ett par burkar inlagda gurkor till vintern! Ungefär såhär gjorde jag:

Samlade tio svarta vinbärsblad. Plockade tio dillkronor. Grävde upp en decimeter pepparrot. Tvättade alltihop ordentligt. Strimlade pepparroten. Sköljde gurkorna och skivade dem tunt. Kokade ihop en och en halv liter vatten, en 4 dl flaska ättiksprit, 2 dl socker till en lag, som jag sänkte ner gurkorna i några minuter. Slevade uppgurkorna på ett fat. Hettade upp lagen och blandade ner en halv påse inläggningsmix. Den variant jag använde består till största delen av salt, kombinerat med pepparkorn, senapsfrö, pepparrot, vitlök och natriumbensoat och kunde i princip göras själv, den också. Men nu valde jag den superenkla vägen...

Sköljde mina ärvda Riihimäki-burkar med Atamon efter grundlig tvätt i hett vatten. Varvade svartvinbärsblad, pepparrot, dillkronor och gurka tätt packat i burkarna. Hällde den heta lagen över. På med locken och - vips, så var det klart. Tidsåtgång mindre än en timme, kostnad för ättika och inläggningmix sammanlagt 2,78 €. Tala om enkelt, billigt och gott...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar