14 augusti 2014

Jobba hemma-lyx

Åh, som jag njuter av att sitta här ensam med min "tians kaffe" nu...

Nu, innan terminen drar igång på allvar, försöker jag nämligen jobba hemma så mycket jag kan. Jag skriver texter som behöver eftertanke, granskar manus, läser ny facklitteratur, förbereder kommande föreläsningar. Hinner tänka tankar till slut innan någon avbryter med Viktigt Ärende. Hinner landa i jobbverkligheten innan ekorrhjulet sätter fart.

Småfolket är i skolan, sambon på sitt jobb. Det är bara jag, med solens sköna strålar och och fåglarnas kvitter genom våra sommarenkla fönster. Det är mitt tempo, mina prioriteringar, min effektivitet. Jag njuter så av att tossa runt i mysbyxor, osminkad, med håret i slarvig knut. Jag älskar att känna stämningen i det här arbetsrummet. Och, nej, jag har INGA som helst problem med att vilja starta tvättmaskinen eller diska eller städa eller på annat sätt falla in i hemmafrurollen ;) Tvärtom: jag skriver dubbelt så mycket och dubbelt så bra när jag jobbar hemma! Visst plingar mejlen, visst ringer telefonen. Men här finns också riktiga oceaner av koncentration och tankekraft denna torsdagsmorgon.

Jag ville bara säja det: Arbetsro och arbetsglädje åt folket! Och nu är den jobba hemma-lyxiga kaffepausen slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar