15 augusti 2014

Örtkurs med Alexandra de Paoli

Jippii! Imorgon ska jag få gå på örtkurs med Alexandra de Paoli igen och det ska bli så intressant!

Senast var jag med om en kurs i att använda vilda örter, nu är det trädgårdens läkeväxter som står i fokus. Kursen hålls på Rosenlunds prästgård här i Jakobstad. Intill prästgården finns en fin liten örtagård med olika växter som var typiska på 1700-talet när prosten Gabriel Aspegren byggde upp sin mönsterträdgård. Min egen kryddgård är inte lika välförsedd - ännu! - men kanske får jag några goda tips på nytillskott under morgondagen.

Jag hoppas också få öka mina kunskaper om hur jag kan bygga ut vårt husapotek. Jag tror ju att vår hälsa kan byggas med de komponenter naturen i sig själv har uppfunnit. Ju mer jag läser om örter, desto mer inser jag hur verkningsfulla de kan vara. Med hjälp av dem kan man stöda kroppens egen förmåga att hålla sig frisk eller mota och till och med bota krämpor i grind. Kanske kan vi skippa åtminstone vissa av medicinindustrins kemikaliebaserade produkter till förmån för det som helt naturligt växter utanför husknuten? Kanske kan vi förebygga ohälsa genom att stärka immunförsvaret, matsmältningssystemet eller kroppens eget reningssystem med örter? Jag tror det. Eller rättare sagt; Kloka Gumman inom mig vet.

Efter morgondagen återkommer jag och delar med mig av mina lärdomar!

2 kommentarer:

  1. Oj vad synd att jag missade den kursen. Har tidigare varit på salva kok och örtpromenad med henne. Så inspirerande. Trevlig blogg du har, så kul med likasinnade i nejden :)

    SvaraRadera
  2. Hej Husmor Anna och så trevligt att ha dig som läsare! Ja, jag tror att vi är fler likasinnade och hållbarhetsivriga än vi tror här i nejden ;) Och kursen var förstås toppen!

    SvaraRadera