19 augusti 2014

Overshoot Day


Bara så att vi vet och besinnar oss... Idag är det Overshoot Day för detta år. Såhär långt skulle resurserna på klotet räcka - ifall vi ville hållbart. Allt det vi konsumerar resten av året är "ett slags lån av framtiden" - ett tecken på vår ohållbara livsstil, som tär mer på Moder Jord än vad hon håller för. Tyvärr kommer Overshoot Day tidigare för varje år som går - innan vi vänder skutan och ändrar vårt sätt att hantera planetens gåvor.

Är du sugen på att veta hur många jordklot din nuvarande livsstil skulle kräva? Då kan du kolla ditt ekologiska fotavtryck här och reflektera över hur du kan få ner det. Det finns massor av små strån man kan dra till stacken genom att ställa om sin vardag! 

Själv ligger jag fortfarande lägre än finländarnas genomsnitt, tyvärr lite högre än jag själv skulle önska, men på stadigt nedåtgående. Vill jag tolka det positivt - och det vill jag - betyder det ju att jag skuffar min personliga Overshoot Day framåt en aning för varje livsstilsförändring. Gör det du med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar