14 augusti 2014

Timjan

I veckan har jag skördat diverse kryddor i rabatten, bl.a. timjan, pepparmynta och citronmeliss. Dels använder jag mina kryddor färska, dels torkar jag dem och förvarar i glasburkar (mörkt) inför vinterns behov.

Timjan är en av mina absoluta favoritkryddor. Den är dekorativ med sitt sirliga växtsätt: sprilligt bladverk och underbara små blommor. Den är jättegod till tomaträtter, den passar bra till kyckling och lamm, och jag använder den också när jag bakar lantbröd. Dessutom är den tacksam ta tillvara, eftersom smaken förstärks vid torkning.

Till kvällen dricker jag ibland timjante. Det doftar ljuvligt och smakar friskt. Dessutom är det bra för både matsmältning och immunförsvar. Timjan är också fylld av antioxidanter och innehåller den eteriska oljan tymol som gör den antiseptisk. Rena rama dunderkryddan, alltså!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar