9 oktober 2012

till mellandagens lov

igår hade jag en mellandag - en halvledig dag mellan helg och arbetsvecka.

det är märkligt hur mycket gott en sådan dag kan göra. att bara arbeta i sin egen takt med tvätt, med brödsmulor, med oringda telefonsamtal, halvgjorda kursförberedelser och med olästa artiklar. att gå en kort promenad mitt på dagen och att plocka in några äpplen ur det av höststormen sargade trädet.

efter veckor med ribban högt känns det underbart få lägga ribban så lågt att ingen egentlig ansträngning är nödvändig. på något märkligt sätt finner jag en lagom lunk och får - paradoxalt nog - rätt mycket gjort. till och med såpass att jag kokar en sats linssoppa och bakar speltmuffins och därigenom blir snäll mot både miljö, plånbok och hälsa.

sen tar jag småfolkets eftermiddagsgnäll med jämnmod och orkar engagera mej i både större och mindre bryderier. och åter en gång slås jag av att det är tiden och tempot som är roten till det goda i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar