18 juli 2013

Tomater i trubbel



jag har råkat ut för trubbel i trädgården. det gäller tomaterna. de med omsorg framodlade från frö, lyckligen omskolade och avhärdade. och sedan framdrivna i diverse hinkar och pytsar, nu tillfälligt inhysta i lilla drivhuset och i olika rabatter. de behöver hjälp, som av bilden synes.

tanken var egentligen att de småningom skulle få flytta in i ett sprillans nytt växthus. nu har det dock slumpat sej så att Projekt Växthus inte blir förverkligat denna sommar. och när det nu dessutom slumpat sej så att sommaren är kylig och solfattig står jag rådvill (och lite skuldtyngd) inför mina kära plantor. somliga blommar redan villigt, men jag ser ju på dem att de vill ha större ytor att röra sig på, mera sol, mera näring, mera varm och fuktig luft. bättre omständigheter, helt enkelt. om det ska bli några tomater att äta.

så jag spånar på olika alternativ. tillfällig tomatodling i plasttunnel? byggämbar i rad mot södervägg? ockupering av döttrarnas lekstuga? samma dilemma gäller för övrigt mina plantor av gurka, chili och paprika. men rädda det som räddas kan, om det nu kan utan solens hjälp, tänker jag.

är det alltså någon av er läsare som har erfarenheter av tomattrubbel, så hör gärna av er! nu är goda råd dyra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar