25 januari 2014

Grön utmaning

Planen är att skaffa ett ekoreko sängtäcke till dubbelsängen. Jag har haft detta i tankarna ett bra tag och vi har förstås klarat oss fint utan att bädda. Men nu känns det som att det ändå vore dags att förverkliga. Om jag bara kunde hitta något. Mina sökningar ger nämligen inget resultat. Ekologiska varianter finns det inte många av. Inte etiska heller. Allra helst skulle jag vilja ha ett finsktillverkat i ekologiskt naturmaterial, typ hampa, ull eller lin. Ni hör ju hur lätt det låter...

De få sängtäcken jag hittills kunnat tänka mej är gjorda i konventionell bomull - som är en riktig miljöbov! Var de är tillverkade framgår i regel inte. Och jag blir så frustrerad. Detta borde ju vara en Marknad! Det kan ju inte vara bara jag som tänker att sovrummet ska vara så fritt från kemikalier som möjligt? Som vill sova - och bädda - med gott samvete?

Så nu sitter jag här och grunnar på att sy mitt sängtäcke själv. Jag har gott om överloppstextilier i mina favoritfärger, gråskala och natur. Jag har också en bunt ärvda spetsar och borddukar. Kanske de kunde färgas om och sammanfogas till en fungerande helhet? Eller kanske kunde jag virka mormorsrutor i ett år?

Hursomhaver lär det bli en grön (och tålamodsprövande) utmaning... Så om någon av er läsare har ett tips på var jag hittar ekologiska och etiska inredningstextilier, hör gärna av er!

 

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Här hittar du finsk kvalitets täcken i naturmaterial. http://kauppa.ruskovilla.fi/tryhma/17

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset! har inte tänkt på att Ruskovilla kanske kan ha något också att använda som överkast... ska kolla det! PS. fin blogg du har, kikade in på den nyss ;)

      Radera