5 januari 2014

Januari: Livsfilosofi

Några dagar in på det nya året börjar vardagslunken. Eftersom jag är rutinmänniska gillar jag vardagens rytm och mönster. Men i ärlighetens namn räds jag också den stress som vardagen ibland för med sig. Därför värnar jag om min morgonyoga och min grötfrukost, min promenad till och från jobbet. Jag vill åter få vila i mina vanor. Som vanligt såhär i början av året längtar jag också efter förnyelse. Jag gör upp planer, funderar på hur jag vill leva, ritar tankekartor och skriver listor över alla mina goda föresatser inför året, både privat och på jobbet.

Här på bloggen tänker jag under 2014 ha ett tema för varje månad. Det blir alltså någon form av "tolv steg på vägen" mot mera hållbarhet. Med fokus på de bitar jag själv upplever som viktiga i mitt och familjens grönare liv. I januari är det temat livsfilosofi som gäller.

De som följt bloggen en tid vet att jag ser den yttre hållbarheten som en spegling av den inre. Jag tror alltså att vi behöver börja med eftertanke, medvetenhet och kunskap om vi vill förändras i grunden. Annars risker hela hållbarhetsgrejen bara bli en rad lösryckta handlingar utan förankring i vem vi innerst inne är, flyktiga vanor som kommer och går i takt med gröna trender.

Ett nytt år, tusen nya möjligheter. Vissa som leder till hållbarhet, andra som leder från. Om jag bad dej ge exempel på sånt som gör dej lycklig i livet, så är jag nästan säker på att de flesta är immateriella. Ändå definierar vi märkligt ofta oss själva genom materiella attribut som kläder, prylar, stylade hus och inredningar. Vi ägnar en förvånansvärt stor del av vår tid åt sånt som i slutändan betyder rätt lite för oss.

Så låt oss börja med ett tankeexperiment: Vilka fem faktorer höjer din livskvalitet mest? Gör du din lista, så redovisar jag min imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar