28 januari 2014

Lev enklare

Apropå månadens tema, livsfilosofi:

En av mina inkörsportar till ett mer hållbart liv var Gisela Lindes bok "Lev enklare". Jag läste och diskuterade den i en studiecirkel nångång under 2010. Fick ordentligt med vatten på min kvarn, men också en del nya infallsvinklar på temat hållbar livsstil. Den är fortfarande en av mina favoritböcker i genren frivillig enkelhet. Lättfattligt skriven, ändå tillräckligt djup för att beröra och skapa förändringsvilja.

Nu som då plockar jag fram boken igen och får en dos "simple living" att smälta. Genom den utmanas mitt tänk kring konsumtion, prylar, pengar. Och jag sporras till att skala av i det materiella för att få plats för annat viktigt i livet. Typ relationer, kreativa projekt, hälsogrejer. Samtidigt lyfter boken fram och får mej att granska förhållandet till tiden - som ju är den naturresurs jag har som grund för allt annat i livet. Vad vill jag göra av min tid? Hur kan jag hantera min tid på ett sätt som svarar mot de behov jag innerst inne har? Och därifrån är steget förstås inte alls långt till tankar om livstempo och till slowrörelsen, som jag ska återkomma till i ett senare inlägg.

Läs den gärna. Kanske blir den en riktig inspirationsklassiker för dej också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar