29 januari 2014

Frödags!

Ute är det minus 17, men på morgonbussen till staden i söder pratar vi odling. Mina bekanta har också börjat planera. Själv låter jag fantasin flöda. Som vanligt är odlingsplanerna gränslösa - jag drömmer om allt från nya bönsorter och rödlök till gamla favoriter som grönkål och mangold. Sen får vi se vad som faktiskt blir av...

Vi har redan ett utvecklat köksträdgårdskoncept, som funkar riktigt bra. I princip består det av fyra delar: kryddodlingen, djupsängen, kökslandet och potatislandet. Vi odlar till husbehov och glädje, inga enorma mängder. Däremot gärna många olika sorter. Det är härligt att kunna skörda direkt ur landen under sensommar och höst. Vara självförsörjande på vissa grödor, åtminstone för en tid. Denna vinter har vi haft egen potatis i källaren och gott om spenat och grönkål i frysen. Vardagslyx!

Inför kommande säsong går jag runt och hoppas på ett växthus för att lyckas med sådant som tomater, paprika, gurkor och kanske druvor. Jag surfar runt och söker modeller, skissar på hemmabygge, vänder och vrider på mått och material. Jag har en tanke om att fylla det med plantor dragna från ekofröer, gärna gammaldags sorter, som hittas bland annat hos www.runabergsfroer.se. Det får bli min lilla personliga statement mot multinationella bolag som vill kapa fröbranchen och minska mångfalden.

Det är frön med ljuvliga namn som Lipstick, Golden Chard och Diva... Innan kvällen kommer är listan lång, hjärtat varmt och tron på den kommande sommaren alldeles orubblig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar