27 november 2011

en köpfri dag (2+3)

det blev alltså en köpfri helg och vi levde (inte helt oväntat) flott utan att konsumera! när allt kommer omkring blev detta förmodligen en mer givande helg än vanligt, med mera kreativitet, gemenskap och tid för vila.

beslutet att avstå från att handla (om så bara för några dagar) gav en Man Tager Vad Man Haver-effekt, som åtminstone jag kunde må gott av att praktisera oftare i den vanliga vardagen. för hur ofta blir det inte burkar med ditt och datt stående i kylen, hur ofta inhandlas det inte ett helgbröd av slentrian - trots att det hembakta faktiskt både är roligare att knåda ihop och smakar så mycket godare - och hur ofta landar det inte en onödig pryl i min shoppingkasse när jag rör mej på stan i ett eller annat ärende...

under dessa 3 köpfria dagar har jag till och med återupplivat tanken på att försöka avstå från konsumtion under en längre tid. se vad som händer om det under en månad bara vore tillåtet att handla mat och hygienartiklar... jag börjar ana att en längre köpfri tid kunde ha flera goda effekter, att den kunde vara nånting som gör mej mera klarsynt, uppfinningsrik, men också självständig i förhållande till ekorrhjulets mantra om evig konsumtion - tillväxt - lycka.

sålänge jag överväger mitt beslut... här en snygg och lagom ironisk snutt att grunna över:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar