22 november 2011

en köpfri lillajul

visste du att på fredag (Finland) och lördag (Sverige) är det En Köpfri Dag? inte jag. förrän i morse. men då fick det mig att vilja klura ut hur vår familj kunde fira en köpfri lillajul nästa helg.

om 20 % av jordens befolkning använder 80% av jordens resurser är det ju nånting som är riktigt galet! om en människa på andra sidan jordklotet ska sitta och underbetald knåpa ihop den där lilla julprylen jag tycker är så oemotståndlig och mysig och rätt, kommer åtminstone min adventskänsla lite av sej... särskilt om jag vet att hon är ung och försakar sin skolgång, att hennes arbetarskydd är minimalt eller obefintligt, att produktionen inte visar några tecken på att vara miljömässigt hållbar och därför tär på hennes hälsa. 

så nu har jag tänkt ut en handlingsplan. jag inleder drastiskt med ett köpstopp på 24 timmar! under fredagen (minst) avstår jag från konsumtion och handlar inget. vi har skafferiet och frysen fulla med mat redan och lär inte svälta ihjäl. stämningshöjande lillajulsgran hämtar jag i skogen. fjolårets tomtar och småpynt kan gott återanvändas. adventsstaken från 90talet är inte så trendig, men däremot handgjord av min kära fader och ett uttryck för stor kärlek och praktiskt handalag. jag plockar fram döttrarnas bok med Julsagor av Astrid Lindgren och gör den till coffee table book för december.

så vad avstår jag egentligen? inte mycket. en uteljusslinga jag hade tänkt köpa, någon liten pryl jag tänkt ge till barnen. istället får denna lillajul bli ett uttryck för att mindre ändå är mer. jag ger lite tid och lite  kreativitet och skapar en upplevelse utifrån de grejer vi redan har i huset. bortsett från granen då... och jag är rätt övertygad om att julstämningen kommer att infinna sig i sinom tid ändå :-)

PS. och människan på andra sidan jordklotet då? jo, hon får en Annorlunda gåva. det tycker jag inte räknas som ett köp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar