12 mars 2012

Kemikaliekunskap

Häromkvällen såg jag en utmärkt, skrämmande och tillika mycket tankeväckande dokumentär på YLE5: KEMIKALIECOCKTAIL av och med Patrik Skön.

Se den via Arenan ännu idag!

Jag vet att många ryggar tillbaka inför jobbiga nyheter och helst vill slippa ta till sej fakta av det här slaget. Samtidigt tänker jag att om vi har mer kunskap har vi åtminstone en liten, liten chans att påverka situationen t.ex. genom välja bort endel av dessa skadliga och ännu outforskade ämnen. Själv har jag skippat de vanliga städmedlen och diskmedlen till förmån för ekologiska varianter. Jag väljer naturlig hårvård och hudvård så långt det är möjligt. Jag är glad att vårt hem är renoverat till viss del med återbruk, att barnen ärvt mycket urtvättade kläder, att mängden plastleksaker är förhållandevis liten.

Samtidigt är det omöjligt att undvika alla risker. Onödigt att bli hysterisk. När jag själv för ett år sedan såg Stefan Jarls film UNDERKASTELSEN (som visas på YLE5 kl 22 på torsdagkväll) kände jag mej först bara oändligt uppgiven och oroad av det faktum att jag varit soffliggande en hel graviditet på en nyinköpt hörnsoffa, som förmodligen var genomimpregnerad med bromerade flamskyddsmedel. Småningom följde ilskan över att vi som konsumenter inte ens får tillgång till relevant information för att göra övervägda val. Och tidsnog insåg jag att det ändå finns något jag kan göra: att hålla mej informerad, att inte väja undan, att bli en "krävande kund".

Du har också chansen att se båda! Valet är ditt, bollen är kastad... Och vill du veta mer om hur du undviker problemen kan du klicka in på Morotsliv där Ila ger god råd för vardagslivet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar