23 mars 2012

Effekt

Har tack vare sambon hittat ett nytt magasin som för tankarna framåt. Det är klimatmagasinet Effekt (kan delvis läsas också på Effektbloggen).

Jag vet, jag vet. Det kanske vore dags för lite ren underhållning, förströelse, tidsfördriv... något som inte kräver nånting alls av de små grå. Men jag bara kan inte låta bli att dras till tuggmotstånd. Ibland undrar jag om det är riktigt hälsosamt? Efter visst övervägande tror ju ändå att svaret är ja. I en värld som matar mej med lättsmälta ideal och mönster för att vara en god och inte alltför kritisk konsument behövs dessa utropstecken. Artiklar och åsikter som ställer svåra frågor och pekar på möjliga svar utanför huvudfåran. Röster som synliggör andra vägar, mitt i vardagen.

I senaste numret av Effekt inspireras jag särskilt av omställningsrörelsen. När den snabba och billiga energin är på upphällningen får vi ju troligen ställa om oss från det onyanserade tillväxttänkandet och söka nya framkomliga vägar. Vägar som är farbara och hållbara för framtiden. Vägar där vårt välmående höjs, de sociala klyftorna minskar och belastningen på miljön minskar. Mitt i krisen (det finns dom som talar om Peak Everything - inte bara Peak Oil) kan vi skapa något nytt. Kanske något bättre. Men vad?

Längst under bottnar min tanke i det faktum att vårt välmående inte alls är direkt kopplat till ett ständigt ökande ekonomiskt välstånd. För att leva lyckliga behöver vi inte överanvända naturresurser eller driva girighetens paradigm. Vi behöver kärlek, omsorg, kreativitet och kultur. Vi behöver blomstrande lokalsamhällen med närdemokrati och levande kontakt mellan människor.

En Transition Town, någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar