16 mars 2012

Vårtecken

Äntligen!

I morse doftade det vår utanför dörren: en oslagbar kombination av smält snö och is och gatudamm. I träden på kyrkbacken jubelkvittrade fåglarna. Månne de längtat lika galet mycket som jag? Blåmesen - vår återkommande gäst i holken - syntes redan häromdagen svirra runt och söka virke till sitt rede. Lillfröken avbröt sig mitt i Bolibompamorgon, tittade ut genom fönstret och utropade "Mamma, det är nog våren som kommer!"

Själv tycker jag att undret bara växer med åren. Tänk att det faktiskt vänder! På riktigt. Att vi nu går mot tider där ljuset och värmen dominerar, att det snart spirar grönt i alla vrår. Jag pustar ut och dubbelgillar!

2 kommentarer:

  1. Visst är det underbart. På tisdag är vårdagjämningen här, lika länge ljust som mörkt. Ljusare morgnar, ljusare kvällar och mera värme att vänta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, debutsky, jag håller med. Och tänker att vårdagjämningen borde vara officiell flaggdag i Norden :)

      Radera