19 april 2012

Grön inspiration

Somliga dagar känns mer gröna än andra. Somliga mindre. Då behövs en kick, lite vägkost för att hållas kvar på den inslagna vägen, utmanas och utvecklas som hållbar individ. Lite grön guldkant, helt enkelt.

Själv återfann jag nyligen webbmagasinet Living Green som är en lättsmält men inspirerande sida där jag finner nya trådar för den hållbara vardagen. Lite som en grön guide i damtidningsformat... Kändisar som väljer gröna alternativ, inlägg om skönhet, mode, kost och hälsa. Underavdelningarna är många, bloggarna likaså. Det är högt och lågt i salig (grön) röra.

Visst är det viktigt med seriösa och faktaspäckade referenser. Ibland. Samtidigt måste en hållbar livsstil få vara ett attraktivt val. I en brusande medievärld kanske det hållbara alternativet ibland mår bra av att paketeras i en form som får ett stänk av stjärnglans? Fortfarande saknar jag faktiskt magasinet EcoQueen som fanns för några år sen. Självklart är det problematiskt om konsumtion bara ersätts med grön konsumtion, om tekniken tvättas skenbart grön. Självklart handlar det om att vi behöver förändra vår livsstil i grunden och minska vår totala belastning av jordklotets resurser. Jag vill ändå tro att det går att behålla vardagslyxen inom ramen för en hållbar livsstil.

Så nu kastar jag ut frågan: Var får du dina gröna kickar ifrån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar