24 april 2012

Minisemester: grön

I helgen hade jag glädjen att tillbringa en stor del av min tid i Stockholm, närmare bestämt på Söder. Vilken kick! Nu ska det inte stickas under stol med att en utvakad själ som jag inte har alltför höga krav på livet. En hel natts sömn och lite egen tid i skön miljö räcker långt. Men också: Jag är alldeles tagen av den ekorekofaktor som för närvande präglar kvarteren söder om Slussen.

För det första: Maten. Möjligheten att handla och äta ekologiskt, vegetariskt, fair trade. Jag kan inte annat än önska att någon ville öppna en filial till Cajsa Warg i Jakobstad. Dofterna, de vackra hyllorna, bara vetskapen om att allt i butiken är genomtänkt och utgallrat med tanke på att det ska vara gott, klokt, sunt... Helt fantastiskt. Vill man ägna sej åt grön buffé med vacker utsikt över mot Djurgården kan man gärna söka sej till Hermans på Fjällgatan 23 B. Raw food-efterrätterna är i en klass för sej och bör icke försakas.

För det andra: Kläderna och skorna. Second hand finns det gott om, därtill många små affärer med vad jag skulle kalla slow fashion. Inte alltid ekologiska eller fair trade, men dock naturmaterial och genomtänkt produktion. Fortfarande är det svårt att få tag i helt ekologiska kläder och skor, men jag anar nya möjligheter runt hörnet. Själv tänker jag att det allra viktigaste är att handla mindre, men bättre. Färre plagg, som håller längre och står sej i garderoben - oberoende av slit & släng och säsongsmode. Sen kan man välja vilken faktor man tycker känns okej för plånboken. En trevlig ny bekantskap är dock Pink India (som beaktar både arbetsförhållanden och miljöfrågor) och säljs på Götgatan 42. Även svenska KUS och Matilda Wendelboe känns fina och har båda webbutiker. Två nya skomärken med bra profil listar jag också: Naturalista och Think! ska jag fråga efter på hemmaplan när jag hinner.

Därtill otaliga små kvartersbutiker, hantverksbodar, ateljéer. Caféer där man bara kan slå sej ner och njuta av atmosfären och se folket ströva förbi. Det är inte utan att jag ägnar mej åt lite magiskt tänkande. Vi har ju faktiskt redan ett Södermalm i Jakobstad. Tänk om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar