27 mars 2014

Kärnkraftnejtack! - del ett

som en fortsättning på föregående inlägg. vad kan den lilla människan göra när det gäller de stora besluten i kärnkraftsfrågan, närmare bestämt när det gäller Pyhäjoki? för det första: ställa några frågor, tycker jag.

för var och en som vill göra något konkret vill jag tipsa om möjligheten att ge direkt kundrespons till de företag som änsålänge står bakom projektet. på sidan http://pro.hanhikivi.net/fennovoiman-osakkaat-2/ kan man systematiskt be om en motivering. observera att jag INTE uppmanar till att spamma företagen, men väl till påtryckning genom att ställa några relevanta frågor. själv skriver jag till exempel såhär:

Som i övrigt nöjd kund till era (ekologiska) varor vill jag här passa på att ställa frågan om hur ni motiverar ert fortsatta engagemang i Fennovoimas kärnkraftsprojekt i Pyhäjoki? Anser ni det vara ekonomiskt, etiskt och ekologiskt försvarbart? I väntan på ett svar överväger jag att avstå från att köpa era varor/tjänster och uppmana andra till samma sak.

återstår att se om och i så fall hurudant svar jag får.  

under dagen har det kommit ett par "goda" nyheter. man kan tolka det som att Pyhäjokiprojektet har motvind. idag drog Kesko sig ur och Rosatom själva inser att endel projekt kan gå om intet pga av de västliga sanktionerna. i ÖT och VBL fanns notiser om hur vänsterns uttåg ur den finska regeringen kan tänkas stärka de grönas ställning, vilket indirekt förhoppningsvis kan bidra till att regeringens hantering av tillståndsfrågan tar en annan kurs.

den som vill uppdatera sig på diskussionen kan med fördel se förra fredagens A-talk här och begrunda hur argumenten för och emot håller. och by the way: Hanna Halmeenpää är definitivt den i gänget som kan detta med kommunikation. hon kan sin sak och köper inga floskler.

2 kommentarer:

  1. Jag var så glad när lokala elbolaget (där jag är aktieägare) beslöt att inte vara med i kärnkraftverket i framtiden. Säga vad man vill om vattenkraft och hur den påverkar våra vattendrag - men nog är den ett bättre alternativ. Vi har ju sett hur det går i Olkiluoto. Och Areva bygger på sin image genom att sponsra idrottsevenemang och filmer. Därmed inte sagt att jag är speciellt miljömedveten - men jag är rädd för kärnkraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Kärnkraft är en oberäknelig sak i jämförelse med vattenkraft. Vi har ju ett vattenkraftverk ett stenkast från stugan och visst saknar jag ibland den brusande fors förfäderna "bytte bort", men hellre det än ett kärnkraftverk till granne!

      Radera