19 januari 2012

Debattdille

så drar det då ihop sej till presidentval på söndag. själv har jag redan gjort min medborgerliga plikt. utan att röja valhemligheten kan jag konstatera att röstandet denna gång kändes angelägnare - och lättare - än någonsin. det var "bara" att lägga min röst på en symbol för de värderingar jag tror på: alla människors lika värde, en värld där alla delar ska respekteras lika, en verklighet där hållbarheten och freden står i fokus. rakt av. utan krusiduller.

med stort nöje följer jag likväl med de sista dagarnas intensiva debatter på tv. jag har på något sätt blivit helt hooked på att se hur de olika kandidaterna väljer att profilera sej: vilka retoriska grepp de använder, vilket kroppsspråk de har, vad deras röster (sic!) förmedlar där under ytan av ord... hur de låter sej provoceras eller inte, hur de har ett monologiskt eller dialogiskt grepp. hur de lyckas förmedla trovärdighet (eller ej) med hela sin utstrålning.

mitt intresse har säkert en professionell grund ("logopedagog" som jag är) men är också uttryck för ett slags särintresse jag har: vem lever som han/hon lär när det gäller demokrati, respekt, tolerans? vem ger uttryck för framtidstro och hopp för mänskligheten? vem vågar tala för en verklig förändring?

och jag tänker - igen - att det HAR betydelse både att och hur vi kommunicerar med varandra. i det lilla och i det stora.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar