17 januari 2012

Operation dagismat

idag är jag i egenskap av förälder kallad till möte om maten på dagis. ännu vet jag inte vad jag förväntas bidra med, men jag utgår från att det är föräldraperspektivet. jag har de senaste dagarna funderat lite på vad det är jag vill ha sagt och insett att jag vill vara ambassadör för enkla, rena råvaror - ekologiska och lokalproducerade så långt det är möjligt. därtill kommer jag att hålla på att kökspersonal ska få finnas kvar på dagis, även om det inte längre är fråga om ett tillredningskök. att maten så att säja har ett ansikte - i detta fall köksan, Tant P - är jätteviktigt! och jag kan inte annat än tro att det är en bonus att det ibland doftar av nybakt bröd eller bullar, att man liksom får en glimt av maten med flera sinnen innan den ska ätas, att man vet vem som gjort (åtminstone delar av) den.

för de flesta av oss vuxna är det väl en självklarhet att välja lunchställen med mat av goda råvaror, duktiga kockar, personlig och avkopplande miljö - de gånger vi har ett val. och, handen på hjärtat, vem av oss äter lunch för bara 80 cent per portion? att kökspersonalen i kommunen lyckas trolla fram näringsriktig och dessutom god mat för den slanten är verkligen en prestation! och kanske är det där skon överlag klämmer: hur många pengar ska det hela få kosta? med råvaror (en mindre del) och personalkostnader (en större del). vad är vi i vårt samhälle beredda att satsa på våra barn och ungdomar?

vår kommun fattade häromåret ett beslut om att slopa färdigmaten på skolor/dagis (vilket var fantastiskt fint!) men överväger nu frångå beslutet för att eleverna i högstadiet inte gillar nyordningen och saknar citrontorsk och köttbullar gjorda i fabrik. jag kan förstå beslutsfattarnas tvivel, men tänker ändå att det vore värt att låta det gå lite mera tid, så att de äldre eleverna hinner vänja om sej. dessutom, de barn som nu börjar på dagis är ju vana vid att detta är det normala, så varför då spoliera deras framtida smaklökar?

kanske är det dags för en Operation dagismat snart? upp till kamp med fokus på små barns näringsbehov. de barn som äter morgonmål, lunch, mellanmål på dagis är verkligen värda bra mat hela vägen. skriver jag och unnar mej en kafferast med kollegorna... temat lär dyka upp här i bloggen igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar