25 januari 2012

Hårfager

häromdagen fick jag vara med om en riktig höjdare av vardagslyx: mitt första besök hos en ekologisk frisör. ända sedan jag för ett drygt år sedan "lade om" min hårvård och gick över från konventionella produkter till ekologiska har jag varit nyfiken på vad en ekofrissa gör. hur tänker hon och hur jobbar hon och hur skiljer det sej från det konventionella?

lagom nött och trött efter några veckors intensivt arbete steg jag så in i ett vackert rum med högt i tak, flödande klart dagsljus, sparsmakad inredning och meditativ musik i bakgrunden. mitt hår fick en omfattande men varsam behandling: först en underbar massage av hårbotten. sen en inpackning med lera för rötterna och olja för topparna. så en klippning på hårets egna (något ostyriga) villkor. och slutligen några enkla men goda råd med mej hem. längs vägen ett samtal om Livet. om hur allt vi gör, allt vi äter, hur vi sover och hur vi mår syns ända ner på cellnivå. om ekologiska nätverk. om stjärnor och planeter på rad...

och ännu en gång tänker jag på Ulf Lundells "En varg söker sin flock" - att vi möter oss själva i mötet med andra. på vägen hem är jag kemikaliefritt nyfrissad och har dessutom fått en stor dos ekologisk inspiration i bagaget. bättre kan det inte bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar