21 december 2013

Dags för julmys!

Efter några bråda dagar är det äntligen dags för ledighet! Vi har nyss firat traditionell julfest med tablå och Giv mig ej glans, druckit glögg och ätit pepparkaka. Som grädde på moset ska vi snart ta oss en tur till ett närbeläget tomtehus för att höja julstämningen ännu några grader.

Idag är kanske den bästa dagen: allt det fina juliga ligger framför som en skimrande förväntning. Tid bara för familj, släkt och vänner. Ett tvåsiffrigt antal sovmorgnar. Små julbestyr som väntar på att bli gjorda de närmaste dagarna. Jag ska kanske unna mej att baka mina absoluta favoriter till julkaffet, biscotti med mandel och julkryddor. Jag ska slå in de få klapparna i vackert returpapper och röda papperssnören. Vi ska ta in och klä granen och sedan njuta av barrdoften och skenet från ljusen.

När denna julen kommer ska jag söka lugnet och glädjen i det lilla. Jag ska ägna mej åt att umgås, spela sällskapsspel och läsa tegelstensromaner. Kanske spela lite piano och sjunga en och annan julsång. Och låta julens budskap sjunka in. Jul, jul, strålande jul...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar