13 december 2013

Klappfri jul

Är det någon annan som funderar på detta med hållbar jul och hur man ska hantera julklapparna? Hos oss har vi haft en gradvis nedtrappning oss vuxna emellan. Gått ner i antal och värde, övergått till lokalt gjorda, försökt hitta ekologiska klappar, gett bort tjänster eller upplevelser... Förra året blev det en del Annorlunda Gåvor och andra välgörenhetsklappar. Och lite hemgjorda tvålar och mandelkakor de luxe.

Detta år ska vi ta det hela ett steg längre, har vi tänkt, genom att inte alls ha klappar till varandra. Barnen ska förstås inte "drabbas" och får några önskeklappar vardera plus endel nyttoklappar. Gudbarnen likaså. Själv tänker jag ge bort den slant jag annars brukar spendera på vuxenklappar (till tiotalet personer i den utvidgade familjen) till någon hjälporganisation. Det känns som att den summan ska få gå till nån som på riktigt behöver den bättre än vad vi behöver de där julprylarna.

Och allt detta känns... ovant! Märkligt och lite tomt, i ärlighetens namn. Fast också väldigt skönt.

Att gå genom stan och inte vara på jakt efter det ena eller andra. Att inte tänka ut och skriva listor på vem som kunde få vad. Att istället verkligen fokusera på allt det andra: gemenskap, stämning och mat. På det som julen egentligen borde eller åtminstone kunde kretsa kring.

Det enda jag redan nu förutspår jag kommer sakna lite är julklappsböckerna. Så kanske ska jag slinka in på ett antikvariat och köpa en hög pocketar att smyga in under granen ändå? Bara för säkerhets skull...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar