9 december 2013

Köttfritt!

Jag försöker ju bli en äkta köttfri-måndag-människa. Idag lyckades det. Det blev vegetariska rester enligt principen man tager vad man haver i kylskåpet.

Först: Till lunch fick jag en smörgås på rågbröd med blåmögelost (en rest från helgens glöggande) och rött te. Även om ost är en klimatbov (se nedan) är det ju vettigt att använda upp den som redan finns i kylskåpet. Vi försöker annars minska på vår ostkonsumtion och har numera ost mest till helgerna då vi unnar oss brödfrukost. Att osten inte självklart finns till hands gör oss dessutom mer kreativa vad gäller smörgåspålägg (t.ex. gör jag allt oftare olika gröna röror) vid de andra måltiderna. Bra för hälsan tror jag dessutom det är i långa loppet, särskilt för en högkolesterolmänniska som mig.

Sedan: Till middag fick vi vuxna resterna av en grönkålspaj. Mycket gott och perfekt snabbmat innan dotterns julfest på dagis. Barnen åt dock pasta med köttfärs - det är tyvärr inte alltid vi lyckas övertyga dem om att ens smaka på våra vegetariska rätter. Grönkålspaj har jag rekommenderat tidigare. Den passar perfekt i adventstid och känns lagom lyxig i smaken.

För den som vill tänka till kring miljösmarta matval rekommenderar jag svenska livsmedelsverkets nya rekommendationer (hittas i sin helhet på www.slv.se). En informativ tabell klipper ändå jag in rakt av:



Det gäller tydligen att dra sig vänsterut... Matekvationen lär jag nog återkomma till, men för stunden är jag bara nöjd åt att det blev köttfritt idag igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar