27 december 2013

Mellandagstänk

Ute faller snöblandat regn i skymningen. Efter en dyblöt tur i skogen är det dags att kura inne. I granens sken, framför en sprakande brasa, läsa några sidor i någon av böckerna jag har på gång. Njuta lite. Tänka lite.

En av de sköna sidorna av julen är tanketiden. Just nu är jag inne i en tanketråd om vad min hållbara livsstil egentligen innebär. Det är klart att den handlar om många små yttre förändringar som gäller vardagens mat, kläder, energi och kemikalier. Att mycket kan sammanfattas i måttfullhet, som är ett vackert, men ibland svårt ord att leva efter.

Kanske viktigare ändå är de inre förändringar som sker i mitt förhållningssätt till tiden, till prylarna, till de ideal jag vill leva upp till - eller ibland låta bli att leva upp till. Och jag ser så tydligt hur varje förändrad handling eller vana vuxit fram ur förändrade värderingar av mej själv i relation till omvärlden. Att den yttre hållbarheten egentligen bara är en spegling av den inre.

Det finns dom som menar att Vara är viktigare än Göra. Jag är beredd att hålla med. När somligt skalas av, framträder annat så mycket tydligare. Jag ska försöka praktisera den principen i stort som smått de närmaste dagarna. Värna om det där inre som är grunden för allt det yttre.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar