15 december 2013

Julcocktailen

Apropå temat hållbar jul... Idag snubblade jag över en artikel i SvD om skådespelaren Eva Röse, som också väljer en klappfri jul. Det var skön och inspirerande läsning - om nån som vågar löpa linan ut och helt låta bli de juliga prylarna också till barnen.

Vår klappfria jul för de vuxna detta år har kanske mer av en konsumtionskritisk underton, men samtidigt känner jag igen mej i våndan över plasten. Över de ootaliga kemikalierna i prylarna och i kläderna, i pysslet och i glittret i krimskramset vi omger oss och våra barn med i juletid. Vad innehåller månne de leksaker våra barn får i jul? Vem kan berätta mer om de ämnen som snurrar i luften när juldagsmorgon glimmar? Vad är det som går upp med sopförbränningens rök när vi städat ut vår jul?

De klappar barnen själva önskar sej präglas långt av vad de ser i leksakskatalogerna och där är merparten gjorda av plast i regnbågens alla färger. Garanterat varken ekologiska eller rättvisemärkta. Just därför önskar jag att barnen får mest böcker, spel, kläder i sina paket. Att tomten kommer med upplevelser och kultur. Och jag hoppas att plastprylarna blir lagom få också detta år. Tack och lov har vi människor runt oss som förstår och respekterar vår strävan!

Samtidigt anser jag att våra barn också måste ha rätt till någon grad av delaktighet i den barnkultur som råder just nu. Det är ibland en svår ekvation... Det står att gigantiskt rosa Barbiehus med full utrustning i flickrummet också hos oss. Till döttrarnas stora glädje, givetvis. Och även om jag våndas över de plastgrunkor vi har vill jag inte bli alltför fanatisk. Istället tänker jag att mindre är mer. Att vi åtminstone kan försöka förskjuta balansen från kvantitet till kvalitet, från prylar till upplevelser, från plast till äkta material.

I upprördheten över julens alla onödiga materialströmmar och allt billigt krimskrams gjort av underbetalda arbetare i ett land långt borta finns det inte på kartan att inte ens försöka förändra mönstret. Och jag hoppas att mina barn en dag ska förstå att det vi ville ge dem istället för mängder av plastprylar var en julcocktail av gemenskap, kreativitet, läslust och respekt för både miljö och människor - både här och på andra sidan klotet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar