28 november 2014

Bästa glöggen

Jag har numera inte så mycket till övers för vanlig glögg, alltså den man kan köpa i tetra eller flaska i butiken. Den smakar mest socker. Jag saknar bärkänslan och kryddorna! Jag vill ha smak av skog och mark! Alltså får jag koka eget ;) och en fördel med det är förstås att vi på köpet får glöggdoft i hela huset...

Här är mitt basrecept:

0,5 l svartvinbärssaft (osötad, outspädd) och cirka 1 l vatten

15 kryddnejlikor, 2 kanelstänger, 2 anisstjärnor, en vaniljstång, lite ingefära, en tsk kardemummafrön

2-3 msk honung

Det hela får sjuda ihop ungefär en timme, sedan silar jag bort kryddorna och sötar till, ifall det behövs. Till bästa glöggen vill jag helst ha några hela ekologiska mandlar, kanske några ekologiska russin och absolut en glutenfri pepparkaka eller två. (Just nu Loovfoods fina bovetepepparkakor från SisDeli i Helsingfors.) Sen är det bara att njuta och låta adventstiden börja!

PS. Den här glöggen är alkoholfri. Vill du göra en glögg med alkohol, typ gluhwein, rekommenderar jag en flaska rött vin och cirka 3 dl vatten som bas, men samma kryddning.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar