15 november 2014

Klädbytardag!

Idag har jag varit på klädbytardag. Marthaförbundet har initierat och puffat för evenemanget runt om i landet. Här i Jakobstad tog några ekomarthor tag i saken och ordnade en trevlig eftermiddag som verkligen gav mersmak. Principen var enkel. Ta med cirka fem plagg eller accessoarer du inte längre har användning för. (Hela, rena och i sådant skick att du själv kunde tänka dig att få dem i byte.) Bjud med en väninna. Dyk upp, byt kläder, fika och umgås!

Som bonus fick vi besök av Åsa Broo, en hantverkande och kreativ människa med många roliga förslag på hur gamla plagg kan bli som nya. Åsa visade dessutom en del fina lokala DIY produkter på smyckesfronten, baserade på traditionellt hantverk men i nytt uttryck. Jag fastnade bland annat för en underbar liten bandgrind, som kan fungera som smycke eller användas till att väva med. Produkten utsågs i torsdags till årets nyhet på hantverksmässan i Tammerfors. Härligt! Nu ska jag lära mig väva band i litet format och känna hur vävarvet från mina anmödrar äntligen förs vidare...

Förutom några nya plagg till vintergarderoben, gott sällskap, inspiration och nya uppslag till klädprojekt och lite mera DIY fick jag än en gång fundera igenom mitt eget förhållande till kläder. Vad betyder kläder för mig? Varför köper jag nytt? Hurudana kläder köper jag? Hur kan jag bli ännu mera hållbar i den här frågan?

Jag blev ännu mer övertygad om att vi faktiskt kan ta ett - eller flera! - steg bort från modeindustrins snabbt snurrande ekorrhjul om vi vill. Jag har tidigare skrivit om slow fashion här på bloggen. Det kanske kan vara ett sätt att hantera klädfrågan. Att ha färre, men bättre och tidlösa, plagg. Men också att byta och att sy själv eller sy om. Att tänka både reko och eko när jag verkligen behöver köpa något nytt. Att vårda kläderna väl... Det finns massor av sätt att öka hållbarhetsfaktorn i garderoben!

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar