7 november 2014

DIY: vinterkofta

Plötsligt blev det vinter och mitt senaste stickprojekt känns superangeläget! Jag knåpar på en kofta åt mig själv. Mycket enkel och tidlös design: rätstickning hela vägen, raka stycken, inga särskilda finesser. Tänker mig möjligen en eller ett par stora vackra kokosknappar från Fröken Rosengren som dekoration. Stickar i underbar ekoull, Marks & Kattens, på grov rundsticka i bambu, så det går tämligen snabbt framåt vilket är en bonus.

Att sticka känns både avkopplande och meningsfullt. Det är ett effektivt sätt att komma ner i varv och landa i kroppen efter dagar med många tanketrådar. Gärna med fötterna på fårskinnet, i gungstolen framför en sprakande brasa, med en kopp värmande te till. Perfekt novembersysselsättning när det skymmer och kylan knäpper i knutarna...

 

3 kommentarer:

  1. Oj de låter som ett mönster jag skulle klara av. Något du kan dela med dig av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamenvisst klarar du detta! enda problemet är att jag inte har ngt mönster utan stickar "på högt" ;) men jag kan teckna ner en grov skiss ikväll och sätta upp den. så får var och en som vill & vågar sticka på egen risk, hehe...

      Radera
    2. Anna, det tar ännu några dar innan mönstret kommer upp... Jag håller på och trixar med halslinningen och vill se att den blir bra innan jag lägger ut instruktionen ;)

      Radera