21 november 2014

miljövänlig telefon

idag är det dags! min gamla telefon ska bytas ut. hon är en riktig trotjänarinna, men nu har hon börjat ge oroväckande signaler: tappa laddningen väldigt fort, visa svårtydda budskap, bli oförutsägbar och lynnig, hoppa mellan funktioner alldeles av sig själv... jag har dragit ut på bytandet länge, eftersom jag gillar knapptelefoner och bävar för surftelefoner. Kanske också eftersom jag ofta föredrar att hålla mig till mina gamla goda vanor.

nu är den nya beställd. hon heter Fairphone. såhär ser hon ut:


hon är en telefon med väldigt många fördelar - åtminstone såhär på distans, innan vi setts IRL. hon är nämligen också ett socialt projekt som handlar om ekonomisk rättvisa. hon är gjord av konfliktfria metaller. hon är gjord av folk som får rättvist betalt. hon är alltså en etisk telefon. hon är dessutom relativt miljövänlig, eftersom hon sägs vara både långlivad och reparerbar och återvinningsbar. hennes tidsperspektiv innefattar "use, reuse and reycle".

hon känns rätt! och jag hoppas vi ska trivas med varandra länge framöver. ni lär få hör mer om henne när hon anländer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar