13 november 2014

Extra Bra Mat: carob

Jag har länge tänkt skriva mer Extra Bra Mat för den som av någon anledning har näringsbrist av något slag. Jag tillhör själv den gruppen eftersom jag gått igenom en långvarig utmattning med för mycket stress, för lite sömn, massor av magbesvär och allt som hör därtill. Vägen tillbaka till riktig hälsa har går för min del via en rad livsstilsförändringar (som jag ska skriva mer om senare). En av de viktigaste har att göra med vad jag äter och det är där som Extra Bra Mat kommer in i bilden.

Extra Bra Mat är alltså detsamma som super food eller powermat. Det du kan äta i stället för den mat du mår dåligt av eller som du kan äta som tillskott för att fylla på tömda näringsreserver. Jag är själv ingen stor vän av syntetiska kosttillskott på burk, även om de kan fylla sin funktion i ett nödläge, utan vill så långt som möjligt äta vitaminer och mineraler i naturlig form.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Illustration_Ceratonia_siliqua0.jpg/311px-Illustration_Ceratonia_siliqua0.jpg
Illustration: Ceratonia siliqua
.
Carob är en relativt ny bekantskap för mig. Carob kommer från Johannesbrödträdets frukter. Trädet växer i Medelhavsregionen. Fröskidorna skördas och mals ner till ett fint brunt pulver. Carob är ett gott alternativ till kakao och fungerar som en ersättare med kaffe- eller kolasmak. Dock utan koffein. Trots sin sötma sägs den motverka sötsug och blodsockersvängningar. Den ska också motverka benskörhet och vara bra för tarmen. Carob innehåller tiamin (B1), riboflavin (B2), vitamin B6, kalium, kalcium, koppar, magnesium, järn, mangan och nickel. 

Själv blandar jag carob 50-50 med kakao som en ersättare för kaffe. Jag strör den även på yoghurt eller gröt och använder den i mellanmål som raw bars eller raw bollar av olika slag. Min lagom stora påse carobpulver köpte jag till facilt pris av Ingemo på Kruska. Där kan man handla ett och annat som är Extra Bra Mat och få trevlig betjäning och goda råd på köpet :)

2 kommentarer:

  1. Ja om man skulle ta och byta ut det där kaffet... de har jag länge gått och funderat på. Kanske måste testa Carobpulvret då :). Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har minskat till en kopp om dagen nu och det känns bra i kroppen. Men nånting smått och gott vill man ju ha däremellan också ;)

      Radera