24 november 2014

Julbestyr på tåg

Jag reser en del i jobbet just nu. Det blir många långa timmar på tåg mellan Lillstan och Storstan. Många timmar som kan fyllas med vila, läsning eller... julbestyr. Ja, ni läste rätt! Jag sitter alltså här och stickar på något som ska bli klappar till gudbarnen. Handgjorda enligt min mammas mönster. Och samtidigt höjer jag stämningen på ett lite otippat sätt.

Jag bara älskar ju adventstiden! Myset och pyset, dofterna och smakerna, ljusen och dekorationerna som sammantaget bär på Den Rätta Stämningen. Jag vill tända ett adventsljus i taget, dricka min lingonglögg, lyssna på min favoritmusik, låta kroppen och knoppen landa i olika julbestyr. Men framförallt vill jag fira jul på ett sätt som håller, ett sätt som varken tär på människa eller miljö. Utan måsten. Utan stress. Utan överdriven konsumtion.

Så nu sitter jag här på ett dragigt tåg. Med stickor som klirrar medan Finland rusar förbi i novembermörkret. Förvisso inte så mycket mys och pys i den här miljön, men definitivt med julstämning på gång!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar